Vid grupparbete/redovisning är alla i gruppen lika ansvariga för uppgiften.
Ta vara på varandras kompetenser. Våga säga: "Jag kan det här." och gruppen respekterar och tar vara på din kompetens.
Redovisning: Tänk på vilka retoriska grepp ni använder.
Syfte och ämne: Vad vill du uppnå med redovisningen? Vad ska den handla om? Hur vill du att de som lyssnar ska reagera?
Mottagarna: Vilka kommer att lyssna? Vilka tidigare kunskaper och erfarenheter har de av ditt ämne?
Sammanhanget: Var ska redovisningen hållas? Hur lång tid har du på dig?
VAR VÄL FÖRBEREDD!
Tänk på vilken bakgrundsinformation som behöver ges och hur utförlig du behöver vara. Därefter bör du tänka på tesen dvs. vad du vill förmedla. Ordna innehållet i tre punkter (stycken) som du utvecklar. När du redovisar innehållsdelen bör du tänka på att hålla publikens uppmärksamhet genom att variera innehållet (fakta, exempel, eventuella argument eller förklaringar). Avslutningen bör vara kärnfull t ex genom att anknyta till inledningen, sammanfatta och upprepa din tes, ditt budskap eller din slutsats.
Språket ska anpassas till situationen. Undvik talspråkliga uttryck, slang och svordomar. Förklara svåra ord och begrepp eller använd synonymer. Var konkret: ge exempel och förtydliga. Använd stilfigurer för att smycka ut talet. Se länk: http://larare.at/svenska/moment/stilfigurer/stilfigurer.html
Kom ihåg att det inte bara är orden som förmedlas. Kroppsspråket med gester och ögonen talar också.
Tänk på vilket/vilka hjälpmedel du/ni ska använda: dator, whiteboardtavla etc.
Slutligen har du kriterierna för bedömning som jag delar ut på papper.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar